God Påske ønskes fra Eliaden!
7. april 2017
Øker standarealet på Eliaden 2018
26. april 2017

Godt utgangspunkt for Eliaden 2018

Salgsansvarlig Svein Hjelmås (t.v), markedssjef Sølvi Aasen og prosjektdirektør Svein Arnesen kan konstatere at 85 utstillere allerede har sikret seg plass under Eliaden 2018.
©Fotograf Margrethe Madsbakken

Godt utgangspunkt for Eliaden 2018

Prosjektdirektør Svein Arnesen har godt håp om å gjenta suksessen fra Eliaden 2016. Så langt er 85 utstillere allerede forhåndspåmeldt til Eliaden 2018.

-Ca. 5 500 kvm er reservert til nå. Mange av de som har sikret seg plass, er store flaggskip som har vært med på alle messene siden starten, forteller Arnesen.

Kickoff på nett
28.mars er det kickoff for påmelding via Eliadens nettsider, som har fått en betydelig oppgradering siden sist.

-De gamle nettsidene var ikke responsive, og de var heller ikke tilpasset mobiltelefon. Den tilpasningen må et nettsted ha i dag, for tiden vi bruker på mobilen, er raskt økende. Nettstedet har også vært litt vanskelig tilgjengelig. Det var tungt å finne fram til den informasjonen man søkte. Med den nye løsningen skal det være mye enklere å orientere seg. Vi har også justert litt på designen, med bedre bildebruk og litt annet innhold, forteller Arnesen.

-Ikke minst skal det bli enklere for utstillerne å melde seg på. Denne gangen går startskuddet for online-påmelding to måneder tidligere enn sist. Vi ser ingen grunn til at utstillerne trenger vente i månedsvis på muligheten for å melde seg på via nett.

Seminarene viktige
-Du tok over som prosjektdirektør for Eliaden 1.oktober i fjor. Hvordan opplever du jobben så langt? Vil du styre prosjektet videre i den retningen som ble staket ut i 2016?

-Jeg synes dette har vært en svært spennende jobb å ta fatt på, og jeg gleder meg til fortsettelsen. Vi hadde en god økning i antall utstillere og besøkende i 2016, og tilbakemeldingene viste at de var fornøyd med grepene vi gjorde da. Derfor vil vi i stor grad fortsette i det samme sporet, men med noen tilpasninger. Denne gangen vil vi legge mer ressurser i selve arrangementet. Vi vil ha et bedre serveringstilbud, og vi vil sørge for minst like god størrelse og kvalitet på seminartilbudet som vi hadde i 2016. Epinions undersøkelse etter forrige messe viste at 20 prosent av de besøkende var der først og fremst på grunn av seminarene. Vi hadde ca. 70 seminarer sist, og vil legge opp til et tilsvarende antall også i 2018.

-Mange lysutstillere har uteblitt fra Eliaden de senere årene. Hvordan vil dere jobbe for å forsøke å få dem tilbake?

-Flere av de store lysutstillerne vil nok bli vanskelige å få tilbake. De største lysutstillerne stiller ikke ut på de nordiske messene i det hele tatt. De store svenske selskapene stiller ikke engang ut på Elfack-messen. De satser kun på Light&Building og andre internasjonale messer. Men jeg tror likevel vi vil få et bedre fokus på lys på Eliaden 2018. EFO har 100-årsjubileum, og vil markere det på Eliaden. Det vil synliggjøre flere grupper innen EFO, også lystutstillere.

Satser på ny suksess med utstillermøte
-Kommer dere til å arrangere et utstillermøte i forkant av Eliaden 2018?

-Utstillermøtet i 2016 ble en stor suksess. Vi ventet 50 deltakere, og det kom over 200. Så det vil vi gjenta. Denne gangen vurderer vi å gjøre en enda større happening ut av det, og legge inn mer faglig innhold.

-Hvordan kommer dere til å markedsføre messen for å trekke flest mulig utstillere og besøkende til Varemessen i Lillestrøm i 2018?

-I tillegg til nettsidene og fagpressen vil vi legge stort trykk i sosiale medier, som Facebook, Linkedin og Twitter. Det tror vi er de riktige kanalene for å nå ut til bransjen i 2018.