Beste stand på Eliaden 2016
24. januar 2017
God Påske ønskes fra Eliaden!
7. april 2017

Trår til med 400 m2 på Eliaden

DOBLER. Cenika dobler standarealet til 400 m2 på Eliaden 2018. Bildet er fra Cenika-standen i 2016.
©Fotograf Audun Braastad

Trår til med 400 m2 på Eliaden

Selv om dette er en dobling fra 2016, er ikke daglig leder Svein Tore Moe sikker på om standen er stor nok.

- Vi satser så stort fordi vi ønsker å presentere Cenika sammen med alle -tilhørende selskaper. Om arealet er stort nok, avhenger av oppkjøpene vi har gjort frem til neste Eliade.

- Oppkjøpene er del av en offensiv vekststrategi, som har bakgrunn i at den svenske investeringsgruppen Lifcos kjøpte Cenika i januar i fjor. De har et omsetningsmål på 1 milliard kroner for Cenika i 2020. Veksten skal komme gjennom både organisk vekst og oppkjøp. Dette gjelder både norske, svenske og baltiske selskaper.

Elnstallatørene har hovedprioritet
- Standen har to etasjer. I første skal Cenika og datterselskapene være representert med utstillinger. I etasjen over blir det blant annet møterom og resepsjon.

- Hvilke kundegrupper er Eliade-satsingen rettet mot?
- Elinstallatørene er vår prioriterte kundegruppe, som også utgjør majoriteten av de besøkende på messen. Dessuten er everk en viktig kundegruppe, selv om de dessverre ikke er like flinke til å besøke Eliaden. I år starter vi en egen avdeling for mellomspent og lavspent. 20-25 prosent av standen skal være rettet mot kraft-markedet.

- Med oppkjøpet av lysprodusenten Nordesign blir også belysning en del av utstillingen?
- Belysning blir et hovedelement på Eliaden i 2018. Nordesign skal ha en like stor stand som de hadde i 2016. Cenika satser bredt på belysning både på bolig, næring og samferdsel.

- Er dere fornøyd med Eliade--deltakelsen?
- Selv om vi ønsker flere besøk på standen, er vi stort sett fornøyd med messen.

Vi er også positive til endringene som ble gjort i 2016.
- Vi er ikke like godt fornøyd med at store grossister som ikke er utstillere, deltar i grupper som bestemmer hvordan messen skal være. Dette har vi tatt opp med messeledelsen. Samtidig vet jeg at noen av grossistene bidrar til å få flere besøkende til messen. Det er bra.

Offensive
Moe peker på at elinstallatører og tavlebyggere er store kundegrupper for Cenika.

- Det skal de fortsatt være. De neste to årene skal vi også satse på everk og industri. Vi har begynt å ansette folk i den nye avdelingen for mellomspent og høy-spent. Her kommer det også oppkjøp.

- I Norge er lite kultur for å gå tungt inn i industrien. Her er det nesten kun olje og gass som gjelder. Svenskene er svært offensive. De satser både bredt og tungt. Stadig flere norske bedrifter får svenske eiere. Det er fascinerende å se hvor sterkt våre svenske eiere satser på industri.

- Også når det gjelder belysning kan det komme flere oppkjøp. Målsettingen til Cenika er å bli mest mulig komplett på alle områder, også belysning.