Cenika  til Eliaden 2020 midt i flytting og jubileum
17. januar 2020
Morten Duesund snakker om digitalisering og mobilitet – verdi for hvem, og til hvilken pris?
28. januar 2020

Elektroimportøren stiller ut på Eliaden for første gang

Salgsdirektør Odd Christian Olsen fra Elektroimportøren
Foto: Andreas Steenbuch Mathismoen 

Elektroimportøren stiller ut på Eliaden for første gang

Det er første gang Elektroimportøren er med på arrangementet Eliaden, som eies av stiftelsen Elektroforum. Arrangementet går av stabelen på Norges Varemesse i Lillestrøm i slutten av mai.

Den tidligere kanskje noe kontroversielle grossisten med salg også til privatmarkedet, går sterkt inn som utstiller og har booket en stand på hele 170 kvadratmeter under årets messe. Bedriften har vokst fra et varehus på Alnabru, til å bli landsdekkende med sine 21 varehus kun på fem år. I mars åpner de også et varehus i Tønsberg.

Eliaden har tatt en tur til Elektroimportøren i Sandefjord der har vi møtt salgsdirektør Odd Christian Olsen. Salgsdirektøren, som også er utdannet elektriker, så selv på Elektroimportøren som en kontroversiell outsider i bransjen da han takket ja til jobben. Han forteller at det hele har utviklet seg til et eventyr. Han mener Elektroimportøren ikke har hatt noe på en messe som Eliaden å gjøre før i år, og forklarer det med at selskapet ikke har vært en sterk nok utfordrer ovenfor de andre grossistene, men det har endret seg betraktelig.

Hvorfor er dere egentlig med i år?

– Historien til Elektroimportøren er jo litt annerledes enn våre konkurrenters. Selskapet startet å blant annet med å importere materiell selv, da vi ikke fikk gode nok avtaler med de leverandørene som var etablert i Norge og hadde utsalg hos mer tradisjonelle grossister. Noen av de store store leverandørene ville da altså ikke gi oss konkurransedyktige priser, sier han.

– Dette var primært fordi Elektroimportøren solgte direkte til privatmarkedet ved siden av bedrifter. De avtalene og prisene vi ønsket oss med de etablerte og kjente merkene, som elektrikerne allerede brukte, virket uoppnåelige. Vi måtte endre oss fra den gamle modellen Elektroimportøren brukte til den leverandøren vi har vokst til i dag, forteller han. Nå jobber vi sammen med alle leverandører vi ønsker å samarbeide med.

– Dette gjorde vi ved å tilby tjenester direkte til installatørene og lage partneravtaler med dem. En partner av Elektroimportøren er kort forklart en Installatør som får arbeid hos sluttkunder gjennom oss. Det åpnet for at også vi fikk avtaler med godt etablerte merker som vi lenge hadde ønsket oss. I dag har vi Partner avtaler med 143 installatører, som bruker oss som sin grossist i tillegg er det selvsagt veldig mange installatører som bruker oss daglig, men som ikke har en Partneravtale. Hos oss er alle velkomne.

Best på lokal logistikk:

– Årsaken til at vi har greid oss så bra, er blant annet at vi har satset på lokal logistikk støttet av høye lagerverdier på våre varehus.. Vi har kjøpt inn et større varelager til butikkene våre enn andre aktører. Dette er noe vi virkelig har lykkes med. Vi ønsker å tilby elektrikere og andre installatører det lille ekstra. Hvis du som elektriker mangler noe på jobb, spiller det ingen rolle for oss om det er én stikkontakt du mangler eller 500. Vi kommer med varen til våre partnere innen to timer. I Sandefjord, her vi er nå, har vi to biler som leverer varer hvis partnerne våre ringer. Vi vil også gjerne ha installatørene til butikken, ikke bare til nettbutikken eller den nye appen vår, så vi får tatt den gode kaffekoppen og snakket om hva som skjer og høre om hva behovet deres egentlig er. Vi vil bevare det folkelige aspektet som nettet tar fra oss, sier salgsdirektør Odd Christian Olsen.

Størst forskjell fra andre grossister 

Han forklarer videre at det dyreste i bransjen er logistikk: – Vi har valgt å ikke ha like god logistikk fra sentral-lager som våre konkurrenter. Vi ønsker å ha varene tilgjengelig i butikkene våre der de trengs, vi sitter lokale lagersaldoer varer verdt mye mer enn andre aktører. Vi skal ikke være best på logistikk overalt, men best på lokal logistikk rundt i områdene der vi har butikker. Vi har satset annerledes enn de andre grossistene. Det har gitt veldig gode resultater for Elektroimportøren. Vi skal være best på installasjonsmarkedet der vi kan levere den beste lokale logistikken og gi kunden den servicen han fortjener. God gammeldags service er utrolig viktig for oss forteller en engasjert salgsdirektør.

Hva ønsker dere å oppnå med messedeltagelse?

– Større forståelse for hvordan Elektroimportøren er og fungerer i dag. Det er mange der ute som ser på oss på samme måte som før. Det å få frem og vise hvorfor Elektroimportøren gjør det så bra, er svært viktig for oss. Når vi skulle opp og frem ble det klart at vi ikke kan sammenligne oss med de andre aktører i proffmarkedet da vi har forskjellig strategi. Nå har vi funnet vår nisje med store lokale varehus, lokale logistikk-tjenester, egen brand og en stor portefølje i vårt eget kjedekonsept Elektroimportøren-Partner. Elektroimportøren Parter er kort og greit vårt konsept der vi samkjører våre sluttkunder og installatør. Der er alle kan nyte godt av hverandre. Det er der vi er best.

Vi gleder oss også veldig til å vise frem vårt nye konsept som vi kaller Spoton. Spoton.no er en helt ny elektrikertjeneste som synliggjør kostnaden rundt en installasjon, vi vil i samarbeid med våre partnere gi kunden en fastpris på hele jobben der og da og kunden velger selv når montør kommer. Det er like lett å bestille elektriker som det er å kjøpe et hvilket som helst produkt på nett.

Vi i Elektroimportøren mener at det er viktig at alle har et godt og trygt elektriskanlegg, med flere ulike betalingsløsninger vil vi sørge for at flere har mulighet til å gjennomføre oppgraderingen. Dette vil gi mer jobb til våre installatører og vi tilfører markedet en tjeneste som ikke har vært gitt før.

Eget brand utviklet av oss:

– Vi har også vårt eget brand som vi eier, forteller han. Namron er utviklet av Elektroimportøren. Det er utrolig gøy å være med på utviklingen av produkter, det går fort. Produktene er prisgunstig og har like god kvalitet som andre produkter. Namron inneholder alt av lys, smarthus og øvrig installasjonsmateriell.

Hvorfor bør man besøke dere på stand?

– Vi er spennende, vi har Namron, konsepter som vårt Partner-konsept og Spoton.no. Vi tar inn utfordrere på leverandørsiden. Vi har et større mangfold enn andre grossister. Og, da spesielt med tanke på Namron, som er en stor del av eventyret til Elektroimportøren. Vi vil ha morsomme konkurranser, noe godt i glasset, en matbit og gode tilbud på vår stand. Du kan komme for å kjefte på oss eller bli kjent på Eliaden. Vi har kommet for å bli, og vi har produkter mange andre ikke har. Vi ønsker at dere i bransjen som ikke kjenner oss, skal få et godt inntrykk av en ny sterk aktør i grossistbransjen som leverer det lille ekstra.

Skal dere ha noen messetilbud?

– Ja, det skal vi ha. Vi kommer til å ha mye messetilbud på Namron og fra våre partner-leverandører samtidig vil vi dele ut mye vareprøver. Kom til oss å få en innføring i hva Namron egentlig er for noe, kjenne ta og test produktene våre. Det gleder vi oss til å vise frem på messen, sier salgsdirektør Odd Christian Olsen.

Hva er deres viktigste målsetning i 2020?

– Fortsette den eventyrlige veksten, ta vare på kundene og gi kundene den beste opplevelsen gjennom den gode og kjente servicen vi leverer og selvfølgelig den lokale logistikken. For oss er den gode gammeldagse kundebehandlingen første prioritet noe våre konkurrenter ofte glemmer.

Gjennom god lokal logistikk vil våre partnere vil elektrikerens kunder få det de har krav på – nemlig en installatør som monterer, og ikke bruker tid på ting som ikke skaper en verdi. Elektroimportøren ønsker at installatøren skal bruke mest mulig tid på å installere hos kunden. Slik blir også selskapet mer effektivt, og sluttkunden mer fornøyd. Alle får rett og slett gevinst.

Etter et lengre besøk hos elektroimportøren avslutter salgsdirektøren med å si at “lojalitet skal fortjentes, ikke kreves”. Det er slik vi skal være kjent hos installatøren og som grossist i markedet. Velkommen til oss hos Elektroimportøren!

Fornøyd kunde

Vi har snakket med en av installatørene til Elektroimportøren, Teknisk Bureau som er en teknisk totalentreprenør. Erling Olsen regiondirektør snakker varmt om Elektroimportørens tjenester og logistikk:

– Grunnen til at vi i Teknisk Bureau startet å bruke Elektroimportøren er at de vil mest og tar logistikken på alvor. Vi bruker lokal logistikk og de er hos oss innen to timer, noe som fungerer veldig bra. De er veldig synlige på markedsføring og yter en service vi ikke får andre steder, dette er noe av det vi falt for forteller han.

 

 

 

Av Andreas Steenbuch Mathismoen