Har deltatt på Eliaden siden 2006:– Fysiske treff skaper merverdi!
Malthe Winje har deltatt på Eliaden hver gang siden 2006. – Ikke fordi vi føler at vi må det, men fordi det gir oss et godt utbytte av investeringen, sier Tom Erik Larsen.
–Til tross for utstrakt bruk av markedsføring i SoMe kanaler så er det fortsatt viktig å møte kundene og markedet ansikt til ansikt. Det gir det beste utgangspunktet både for å styrke kunderelasjoner og knytte til seg nye kunder. Derfor har vi vært et fast innslag under Eliaden siden 2006, sier Malthe Winje Gruppens markedsdirektør Tom Erik Larsen.
Malthe Winje AS ble grunnlagt i 1922 og er i dag morselskapet i Malthe Winje Gruppen, som omfatter en rekke selskaper som leverer produkter og prosjekter innenfor kritisk infrastruktur, automasjon, energi, vann/avløp og digitalisering. Gruppen er etablert i Norge, Sverige, Finland, Estland, Latvia, Kenya og Kina og beskriver seg selv som et teknologiselskap med stor bredde og høy kompetanse. Selskapets styringssystemer er sertifisert i henhold til ISO 9001 (kvalitet), ISO 14001 (miljø) og ISO 27001 (informasjonssikkerhet). Konsernet består av om lag 170 ansatte som har levert et betydelig antall prosjekter og løsninger innen sine virksomhetsområder, som i hovedsak er samfunnskritisk infrastruktur.
Lang fartstid
Larsen ble ansatt i selskapet i 2006, og har således svært lang fartstid som deltaker på Eliaden. En både hyggelig og nyttig samling, understreker han.
– Det er ikke slik at det strømmer til masse nye kunder under messen. Vi er heller ikke opptatt av volum, men kvaliteten på de som er der. I gjennomsnitt har vi fått én betydelig ny kunde som vi har kunnet jobbe videre med hver gang vi har deltatt, noe som vi er veldig fornøyde med.
– Men like viktig er det å pleie de kundeforholdene vi har. Det er mange eksisterende kunder som benytter anledningen under Eliaden til å komme innom oss for å slå av en prat og oppdatere seg faglig. I sum gjør det at vi får bra utbytte av investeringen i penger og tidsbruk.
Malthe Winje stiller med en stab på rundt 10 kvinner og menn som representerer alle deres forretningsområder, og som vil rullere litt i løpet av de tre messedagene.
– Skal vi ha fullt utbytte av utstillingen, er vi nødt til å forberede oss godt, så dette jobber vi med i lang tid før åpningen.
En stor endring
Malthe Winje har vært gjennom en stor endring i løpet av de siste 20 årene, noe som også har kommet til uttrykk i hvordan de har rigget standen under Eliaden.
– ja, det har vært en kontinuerlig reise. Tidligere år var fokuset på jordfeilautomater og lignende produkter under Eliaden, og vi var da representert i Elektrohallen.
Etter hvert bevegde selskapet seg mer og mer over mot automasjon og prosjektmarkedet, og fant snart sin naturlige tilhørighet i Automasjonshallen.
– Strategiske valg har tatt oss til de markedssegmentene vi henvender oss til i dag – med mange statlige og kommunale foretak i porteføljen. Det har vært avgjørende for at vi har unngått å bli preget av alle konjunktursvingningene, og at vi har kunnet levere en stabil og god vekst.
– Vi tilbyr fortsatt mange av de tidligere installasjonsproduktene, men mye av det omsettes gjennom webshopen.
Sterkt økende engasjement
Nå har hun også begynt å bruke TikTok-plattformen. Også her er tallet på følgere sterkt stigende, med 10 000 i antall. Noen av videoene på TikTok er vist rundt 200 000 ganger.
– Det som er ekstra gøy, er å se at engasjementet blant følgerne er langt større enn før. Nå får jeg daglig spørsmål om hvordan det er å jobbe som elektriker, hva jeg tjener, hvordan man søker læreplass og hvordan det er når man er i lære osv. Det viser at de både følger med og er interesserte i det jeg poster, og at jeg kan påvirke yrkesvalget for mange.
Et viktig budskap i innleggene, er å vise at elektrofagene egner seg for alle. Til og med for en moteriktig og litt forfengelig ung jente.
– Ja, det er mange som har kommentert de lange neglene mine, sier hun og ler. – Det handler om at man i elektrikeryrket kan være seg selv og bryte med det tradisjonelle mønsteret, og likevel gjøre en utmerket jobb. Du trenger slett ikke være «en av gutta» for å trives.
Digitale produkter og løsninger
Og toget stopper ikke her, understreker han.
– Nei, det går mot stadig mer SW utvikling, og neste epoke handler mye om digitale produkter og løsninger som styres mer og mer opp mot prosjekter i de ulike markedssegmentene. Mye av dette og flere nyheter vil vi vil vise fram under Eliaden i tillegg til vårt øvrige sortiment.
Tom Erik Larsen sitter for øvrig i programkomiteen for Åpen Scene i Automatiseringshallen under Eliaden, og kan fortelle at Malthe Winje selv skal bidra med et par innlegg fra scenen.
– Ja, det gir jo en viss forpliktelse, avrunder han med et smil.
PS: Du finner Malthe Winje i Hall C (automasjonshallen) på plassen C03-11.