Melbye Skandinavia: “Til våren vil alle møtes som vanlig igjen”

Melbye Skandinavia: “Til våren vil alle møtes som vanlig igjen”

Steinar Stokke, segmentdirektør i Melbye Skandinavia

Steinar Stokke tror Eliaden blir som før. Folk vil møtes. De vil ta fysisk på produktene igjen, sier segmentdirektøren i Melbye Skandinavia.

Selskapet skal ha stand på Eliaden i 2022, og lover flere nyheter på sin stand. Melbye er et ledende teknisk Skandinavisk salg- og markedsføringsselskap, som leverer fremtidsrettede produkter og smarte systemløsninger for infrastruktur innen installasjon, energi- og fibernett.

Steinar Stokke er segmentdirektør for Installasjon i Melbye. Han tror folk ser frem til å møtes fysisk igjen til våren
– Jeg er ganske enkel selv. Får man beskjed om at alle bensinstasjoner stenger på onsdager over hele Norge, ja da stopper folk å handle på onsdager. Når det så åpner igjen, tror du folk fortsetter å la være å kjøpe bensin på onsdager? Nei, de kommer tilbake, og man tilvenner seg de nye reglene. Litt endringer blir det sikkert: Tesla-eiere kjøper jo nå bil på nettet, men de fleste vil bort å kjenne på og se produktene de skal handle. Derfor tror jeg Eliaden blir som før. Folk kommer til å møtes, mennesker er sosiale vesener, mener han.

På spørsmål om hva som er viktig for Melbye på Eliaden svarer han:
– Vise hvem vi er. Vi har vært i markedet siden 1907, vi er en norsk, familieeid bedrift. Vi er mest kjent for energi, men har jo installasjon, industriprodukter, infrastrukturprosjekter og fiber, så det er viktig for oss å vise at vi er en av mange aktører.

Kan du si noe om hva dere ønsker å vise frem på Eliaden? Er det nye eller gamle produkter?
-Altså… Akkurat nå så skal jeg egentlig ikke røpe om det kommer noe nytt… Men joa, det kommer nyheter! Helt siden jeg startet i Melbye for over 20 år siden så var det på Eliaden vi avduket nyhetene, og som man ventet på til messen. Det ligger jo veldig mye arbeid bak å ta frem nye produkter. I dag kommer de gjerne fortløpende, men vi liker fortsatt tanken bak lanseringer på selve messen. Vi jager jo etter produktløsninger som skaper bedre resultater og enklere hverdager for brukerne, og ser hvordan vi kan løse dette gjennom produktsortimentet vårt. For å ta en sammenligning: På samme måten som flatskjermer har erstattet de gamle tv-boksene, og trådløse tilkoblinger har erstattet mylderet av ledninger, har en lignende revolusjon skjedd med nødlys. Nå kommer vi med nødlys som der det mye enklere å montere dem, og du slipper å knote med mange deler fordi alt kommer i én enhet. Kjempelett å montere, og sikkert for alle. Slike smarte løsninger skal vi vise frem på messen, gjennom flotte produkter vi er veldig stolte av.

Har dere noen planer om hva som vil skje på standen deres?
– Ja. Det blir ikke noe standard stand hos oss, det blir ikke en stand hvor det står fem menn og kikker på. Det blir nok mer aktiviteter enn som så. Vi måtte gjøre noe nå, vi må vise frem det vi har så det blir et skikkelig blikkfang. Men akkurat hva, ja det må du nesten besøke standen for å finne ut av.

Hva er det viktigste bransjen skal gjennom slik du ser det?
– Viktigste er jo, eller nei. La oss snu spørsmålet ditt, hva er den største risikoen neste år? Det er vareflyten! Vi bygger opp lager, utfordringen er jo råstoffmangelen og transportmangelen. Det å få tilgang til produktet har vært utfordringen, det kortreise produktet i Norge er aluminium. Det og olje er vel det eneste vi har, øvrig må vi importere fra resten av verden. Det er den største utfordringen flest vil kjenne på, og her har vi fokus. Vi har ikke sett noen nedgang i etterspørsel på produktene.

Hva er deres budskap til gamle og nye kunder?
– Vi vil jo gjøre alt i vår makt til å bli gode der vi er gode. Det er å få varene våre i hus i Norge. Vi vil jo sørge for at norske bedrifter blir konkurransedyktige mot utenlandske aktører. Det er det vi skal bistå med. Vi får ikke gjort noe med lønningene, men vi får gjort noe med produktene.

Er det noe mer du har lyst til å si?
– Jeg vil jo si til alle som sitter der hjemme og lurer på om de skal dra på Eliaden: Gjør det! Det tror jeg man skal gjøre, om ikke annet får man treffe bransjekolleger. På Eliaden får man høre om nye produkter som har kommet eller kommer på markedet. Kanskje det gjør at man venter å sette i gang store prosjekter.. Kanskje bør man vente en periode for da kommer det et nytt produkt som er perfekt for prosjektet? Informasjon om hva som skjer i markedet er avgjørende, og den får du best ved å møte bransjekolleger og snakke med ulike leverandører. Uansett om det er konkurrenter eller hva det er, er det viktig for aktørene å møtes for å dele kunnskap om hva som skjer. Særlig nå under corona-pandemien hvor vi ikke har fått sett hverandre så mye så er det viktig at vi bruker de arenaene vi har. Vi gleder oss!!

Om Melbye
Melbye Skandinavia er et ledende teknisk Skandinavisk salg- og markedsføringsselskap som leverer fremtidsrettede produkter og smartere systemløsninger for infrastruktur innen energi- og fibernett. Innenfor energimarkedet er Melbye markedsleder på linjeområdet og har en sterk posisjon på kabeltilbehør. Melbye leverer markedets bredeste portefølje innen fiberoptiske nett.
Hovedkontoret er lokalisert i Oslo-regionen, men konsernet har totalt 9 salgskontorer i Norge og Sverige. I tillegg kontor i India og datterselskap i Taiwan. Årlig omsetning er på 535 millioner kroner og selskapet har 99 ansatte.

Les mer om følgende emner:

×

Motta vårt nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta spennende nyheter.