– Nå må vi ta miljø på alvor
Da Norges største Porsche Center skulle oppgraderes, valgte de belysning fra Lyskomponenter.
Det holder ikke med stadig nye energisparende produkter, når bransjen samtidig etterlater seg et berg med plast- og pappsøppel. – Det gjør vi noe med, sier Jan Terje Bjelland, daglig leder i Lyskomponenter AS.
Lyskomponenter ble startet av familien Rønning i et trangt lokale på kun 34m2 i Kristiansand. Nå har selskapet over 30 ansatte og er en del av konsernet The Light Group (TLG). TLG er eid av Yngvar Rønning, som var med å starte Lyskomponenter i 1991. TLG produserer i overkant av 2000 egne produkter og distribuerer til mer enn 20 land. Våren 2022 flytter de inn i nye lokaler på 4500m2.
Team Eliaden har snakket med Jan Terje Bjelland, som er en svært travel daglig leder. Han er nettopp ferdig med å arrangere fag-webinar med flere hundre påmeldte. Dette var det siste før jul, forteller han.
– Denne gangen handlet webinaret om boligbelysning, hvor jeg og en kollega som er lysdesigner, snakket oss gjennom et konkret eksempel, som i dette tilfellet var en leilighet som skulle lyssettes. Vi gikk igjennom alternative løsninger for leiligheten og ulike prisnivåer. Det er veldig populært for bransjen å følge med på vår dialog, hvordan vi tenker og hva vi vektlegger for å komme frem til den beste løsningen. Siden oppstart har vi gjennomført over 10 slike webinarer, forteller han.
Lyskomponenter er ikke en grossistleverandør, men selger direkte til installatører, konsulenter m.v.
– Flere tusen handler fra oss i løpet av et år. Mange av dem følger de digitale arrangementene våre, hvor vi forteller om produktene og tipser om ulike løsninger vi kan tilby, sier han.
– Hva er det viktigste for Lyskomponenter som deltaker på Eliaden?
– Det viktigste er å treffe flest mulig av kundene våre i tillegg til å treffe potensielt nye kunder. Vi er en direkte-leverandør av egne produkter og ikke en grossistleverandør. Det Eliaden tilbyr er en møteplass, noe som er en viktig faktor for oss, at vi får synliggjort bredden i sortimentet vårt og får vist noe av det aller siste innen belysning.
– Hvilke produkter ønsker dere å vise frem? Har det kommet det noe nytt?
– Ja, det er jo alltid noe nytt. Vi er en av de største på LED-striper, samt styring og regulering av LED-striper. Dette blir viktig for oss å vise frem på Eliaden. I tillegg vil vi vise løsninger innen boligbelysning – fra standard til High-end, samt til store belysningsanlegg, barnehager, på skoler og innenfor samferdsel.
– Har dere noen konkrete planer om aktiviteter på deres stand?
– Jeg tenker de besøkende vil treffe en veldig engasjert gjeng, kanskje litt utover det som er vanlig på en stand. Det har vi ofte fått gode tilbakemeldinger på. Vi legger ned mye arbeid i byggingen av standen og alle i salgs-teamet er veldig involvert i hva vi skal vise og hvordan standen vår skal være. Derfor designer og bygger vi standen selv.
– Og, ikke minst, vil vi jo vise frem det nyeste innenfor LED-striper og lignende for å gi dem som besøker oss ny kunnskap og inspirasjon som man kan ta med seg hjem i arbeidshverdagen.
– Hva er det viktigste belysningsbransjen skal gjennom i 2022?
– Jeg tror det viktigste vil være å ta miljø på alvor. Det holder ikke å reklamere med at produktene bruker én prosent mindre energi – men på andre siden spy ut store mengder plast-, papir- og skumgummi-søppel fra forpakninger. Hele bransjen må ta ordentlig tak i miljøaspektet. Det blir også veldig viktig for oss på standen og vise at vi tør å utfordre bransjen på dette området. Så kom å se, oppfordrer en engasjert Jan Terje Bjelland.
– Energiregnskap er selvfølgelig også viktig med styring og regulering av lys. Men å gjøre noe med søpla som vi tar med ut og inn fra byggeplassen, er for oss veldig viktig å ta tak i.
– Hvordan vil dere arbeide for å nå ut til nye kunder?
– Å delta på Eliaden er for oss en god måte å møte nye kunder på. Vi er jo 30 år gamle og flere kjenner oss etter mange år. Mange forbinder oss med to ting, reservedeler og LED-striper. For oss handler det mye om å videreutvikle de kundeforholdene vi allerede har, enn å bare skaffe nye kunder.
– Hva er deres budskap til installatører?
– Vi i Lyskomponenter tror veldig på kompetansebasert salg, og ikke bare selge en boks med et produkt inni. Vi tror at bransjen trenger leverandører som tilfører kundene kompetanse. Slik som det webinaret vi holdt nå i dag, med flere hundre deltakere. Det er et stort behov for kompetansebedrifter som oss. Dette får oss til å skille oss ut i forhold til veldig mange andre.
– Vil det komme flere webinarer i 2022 frem mot Eliaden?
– Ja, det vil det. Vi har også hatt skole-lignende arrangementer om blant annet LED-teknologi og LED-striper. Disse er litt mer omfattende enn bare et webinar.
– Hvordan melder man seg på webinarene deres?
– Vi har en base i vårt system gjennom kundeforhold og vi sender ut e-poster innimellom med mulighet for å melde seg på. Påmeldingen skjer via hjemmesiden vår.
– Ser dere frem til Eliaden?
– Vi gleder oss til å treffe folk i bransjen. Være der, snakke med og høre på kundene våre. Relasjonen til kunder er veldig viktig for oss!