TECCONs (nesten) uslåelige Eliaden-rekord!
TECCON er en trofast deltager på Eliaden, og vil selvsagt også være på plass i 2026.
Har deltatt hver gang siden 1988!
TECCON AS kan med rette kalle seg Eliaden-veteran framfor de fleste. I følge vår oversikt har selskapet nemlig deltatt på hver eneste utgave av Eliaden siden selskapet ble etablert i 1988. Det vil si hele17 ganger!
– Det forteller at vi ser stor nytteverdi i deltakelsen, og vi er selvsagt på plass også i 2026, forteller daglig leder Rune Melkevig og markedskoordinator Nina Hognestad.
Rune har selv vært på jobb på Eliaden siden han startet i jobben hos TECCON i mars 1998. Det vil si 13 deltakelser. Slå den!
Nina tiltrådte stillingen i april 2018, og har således vesentlig færre frammøter å vise til. Uten at det demper forventningene.
– Jeg snakker med kundene på telefon hver dag. Men under Eliaden møter jeg mange av dem fysisk, noe som er veldig hyggelig – og ikke minst nyttig for å kunne knytte enda sterkere relasjoner i markedet, sier hun. – Eliaden er en viktig markedsplass for oss.
Smarte løsninger for smarte elektrikere
TECCON har base på Randaberg utenfor Stavanger og teller 40 ansatte. Selskapet produserer og leverer kabler, ledninger, rør og tilbehør for installasjon.
Nesten alt er utviklet og produsert i eget hus.
Da TECCONs Anti Twin Trio PN ble lansert rundt årtusenskiftet, solgte de over 8 millioner meter på under ett år – og ble snart standarden for PN-kabler.
Den er fortsatt markedsleder. I dag er bedriften også kjent for konseptene Prefix® og Easyfix®, Coilfix® og Easybox®, patenterte produktserier som svært mange elektrobedrifter for lengst har tatt i bruk.
Først på markedet
– Vi var først på markedet med ferdigtrukne elektrikerrør, og vi var først med kabelemballasje utelukkende laget av papp. Alt handler om å tilby elektrikerne smarte og klimavennlige produkter som gjør dem både mer effektive og bærekraftige.
– Dette blir mer og mer viktig i en tid hvor det er større press på marginer enn noen gang, og hvor et godt klimaregnskap kan være avgjørende for om man vinner et anbud eller ikke. Produktene blir solgt via grossistene Onninen, Sonepar, Solar Norge, Berggård Amundsen og Ahlsell.
14 roboter i sving
TECCON har selv vært gjennom en stor effektivisering ved å automatisere produksjonslinjene i fabrikken. Det er nå 14 avanserte roboter som bidrar til å produsere ca. 659 kilometer kabler og ledninger daglig. Dette har gitt en tidsbesparelse på 30–40 % og nesten fullstendig eliminering av feilplukk – som har resultert i enda høyere kundetilfredshet.
Også dokumentasjon og produktdata er en integrert del av driften, og nylig valgte TECCON innføringen av systemet feed PIM for effektiv produktinformasjonshåndtering. Dette for å sikre konsistente data på tvers av salgskanaler og forenkle kommunikasjon med kunder, både nasjonalt og internasjonalt.
Det er også verdt å nevne at TECCON har vært Miljøfyrtårn-sertifisert siden 2011 og har kontinuerlig fokus på å redusere eget klimafotavtrykk.
Tett dialog med elektrikerne
Produktutvikling har alltid hatt høyeste fokus hos TECCON, noe som er selve kjernen i suksessen, sier Rune Melkevig.
– Vi utvikler smarte produkter for smarte elektrikere. Skal vi få til det, er vi avhengig av tett og god kommunikasjon med elektrikerne.
Således er Eliaden blitt en viktig møteplass for selskapet, påpeker han.
– I tillegg til at vi får vist fram våre nyheter og vårt produktsortiment, er det like viktig å få innspill om hvilke behov og ønsker de har i sine arbeidshverdager. Det gir oss viktige føringer på hva vi skal fokusere på i tiden framover.
– Det er nok det som er den største endringen fra de første gangene jeg deltok på Eliaden. Den gang var det veldig fokus på produkter, mens det nå er like viktig å invitere til toveis dialog.
Skal sørge for stor oppmerksomhet
Begge ser fram til en ny utgave av Eliaden, og kan fortelle at forberedelsene for lengst er i gang med å fylle den 80 kvadratmeter store standen med innhold.
– Det blir som et Kinderegg, med tre ulike opplevelser på samme sted, sier Nina Hognestad med et smil.
– Vi byr på både presentasjon av produkter, en møteplass for fagsamtaler og spennende aktiviteter med attraktive premier. Det krever både god planlegging og god logistikk. Men vi har god erfaring i hva som skal til for å trekke folk til oss. Det er jeg sikker på at vi skal lykkes med også i 2026!
Du finner TECCON på stand D04-23.