TINEX – Ny Satsing på grønne basestasjoner

TINEX – Ny Satsing på grønne basestasjoner

Her viser TINEX ansatte en bærbar brenselcelle med batteri som går på miljøvennlig metanol og vårt nye elektromagnetiske måleapparat fra Wavecontrol. Fra venstre Daglig leder Werner Fuchs, Markedssjef Thomas Binnie og teknikerne Erik Haglund og Bjørn Sæhli.

Tinex er et selskap som i hovedsak fungerer som representant og forhandler i Norge for mange store internasjonale selskaper. Slagordet deres “Har du en idé så kan vi ta den ut i verden”, sier alt. De er gode på å selge andres produkter!

Selskapet selger produkter innen flere sektorer, som forsvar, sikkerhet, kommunikasjon og samferdsel. Til våren deltar TINEX for første gang på fagmessen Eliaden. Med seg har de seks internasjonale selskaper som spesialiserer seg på ulike produkter innenfor elektronikk og telekom.
Alle seks produsentene vil ha en egen avdeling på fellesstanden til TINEX. De fleste produsentene stiller med egne spesialister på messen.

På standen demonstrerer selskapene HYREF, SFC Energy,  Schaltbau og Telegärtner fra Tyskland, AnaPico fra Sveits, ThinkRF fra Canada, Wavecontrol fra Spania, sine produkter.

Team Eliaden på besøk

Team Eliaden har besøkt TINEX i Oslo. I tillegg til god stemning og blide ansatte slår følelsen av at dette er et paradis for den teknologi- og
elektronikk-interesserte mot deg. Her finnes alt fra moduler med små brenselceller som kan brukes til bærbart utstyr i skogen eller bilen og større brenselceller som kan brukes til nødaggregater på stasjonære basestasjoner eller i kjelleren til advokatfirmaer og andre med kritisk drift som ikke kan fungere uten strøm, til spesialkikkerter som politiet bruker til mobiltelefon- og setebeltekontroller til hansker som det ikke går å skjære gjennom.

Planer og visjoner

Vi snakket litt med daglig leder Werner Fuchs og markedssjef Thomas Binnie om hva deres planer og visjoner er for tiden fremover, og hva de planlegger på Eliaden til våren.

Markedssjef Thomas Binnie sier det største forretningsområdet til TINEX er forsvarssektoren og der må man være tålmodig.

– I forsvarssektoren kan det ta opptil fem år før et salg er gjennomført hvis man i det hele tatt vinner kontrakten i anbudsrunden, så det er en
risiko for oss som liten aktør. Man taper gjerne fire-fem runder før man vinner en kontrakt i den sektoren.

– Hvis TINEX bare skulle drevet med sånne anbud ville vi vært konkurs for lenge siden. Derfor er det viktig for omsetningen til TINEX å kunne selge mer “over disk” direkte til privatmarkedet og sivile aktører enn det vi gjør i dag, forklarer han.

Derfor er det, sier han, spennende for oss å fortelle at i forbindelse med Eliaden til våren, utvider vi antall produkter og med det endrer vi forretningsmodellen noe.

– Vi ønsket egentlig å starte med dette for to år siden, men da ble Eliaden dessverre utsatt. Den planlagte lanseringen vår ble lagt på is på grunn av pandemien. I anledning Eliaden tok vi kontakt med flere selskaper i 2020, de samme vi skal ha med til Eliaden nå til våren. Disse selskapene har produkter vi kan selge til det sivile industrielle markedet enn det vi gjør mot forsvarssektoren, forteller han.

– Hvordan blir standen deres på Eliaden?

– Den blir hele 19 meter lang med en rekke båser med skillevegger der selskapene får hver sin lille avdeling. De skal vise frem produkter til kundene, og flere av dem stiller med egne spesialister som vil kunne svare på alle spørsmål som bransjefolk kommer med. Sammen med oss ser de frem til Eliaden enten det er for å møte mulige kjøpere, produsenter eller montører, forteller han.

Brenselscelle drevet på grønn metanol

Daglig leder Werner Fuchs sier at noe av det mest spennende de har med er en brenselcelle som er drevet på grønn metanol (eMetanol). Disse modulene varierer i størrelse og kan produsere en effekt på mellom 25W og 50kW.

– I dag har vi nemlig en utfordring med basestasjoner i Norge som pressen melder at stadig faller ut i forbindelse med uvær. Vi har diskutert med Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) og Direktoratet for samfunnssikkerhet (DSB) som har en plan for å bedre på situasjonen i forbindelse med utrullingen av 5G-nettet. Dette er et viktig produkt for oss, og derfor vil den grønne brenselcelle-løsningen få en større plass enn de andre selskapene på Eliaden. Vi skal ha med en live brenselcelle designet som et back-up-system så alle kan se den, forteller han.

Når det kommer til brenselcellene tenker vi i første omgang at disse vil passe til ICE-net, Telia, Telenor og Nødnettet. Det er ikke alle basestasjonene som må ha dette, men nå som det kommer nye krav til utslipp og nødstrøm, må de eksisterende forurensende dieselløsningene oppgraderes rundt i hele Norge.

– Med nytt 5G-nett blir det også flere basestasjoner. Det er derfor vi har tatt utgangspunkt i de nye grønne systemene med brenselceller drevet på metanol. Til nå brukes det i stor grad dieselsystemer. De krever mye vedlikehold og forurenser, forteller han.

Thomas Binnie supplerer med å fortelle at DSB ønsker at man går bort fra diesel og forurensende løsninger generelt i takt med det grønne skiftet.

– Det slippes også ut CO2 fra brenselcellene som går på metanol, men metanolen er ikke produsert fra fossilt materiale og er dermed grønn energi. Skal man oppgradere et anlegg i dag ønsker man et miljøvennlig, støy- og vibrasjonsfritt system som avgir lite varme, akkurat som vår løsning er. Det er en ny versjon av eksisterende teknologi vi leverer i de nye grønne brenselcellene våre nå, forteller han. De er forberedt for å kunne drives med hydrogen. Slik at når den miljøvennlige hydrogenproduksjonen virkelig kommer i gang om noen år, og prisen akseptabel, vil man med enkelt retrofit sett, kunne bygge om systemene til å kunne drives med hydrogen.

– Hvem spesielt er det dere ønsker at kommer til nettopp deres stand?

– Det er jo Telia, ICE, Telenor, DSB, Motorola (som driver nødnett), Nkom og andre store produsenter som kommer til oss og kjøper deler allerede, forteller de nærmest i kor.

– Vil dere ha med nye produkter som dere ikke har vist til markedet før?

– Ja, blant annet fra selskapet Wavecontrol. Vi skal ha med et måleinstrument som med et instrument skifter mellom forskjellige prober for å gjøre alle målinger på magnetisme og elektromagnetisk stråling fra DC til 60 GHz. Ingen andre har den muligheten i ett og samme instrument. Konkurrentene har muligheten til å gjennomføre samme målinger, men da må man kjøpe flere instrumenter for å dekke begge de områdene innenfor dette spekteret. Vi har solgt noe i det norske markedet allerede, blant annet til Telenor, men nå håper vi at det blir litt mer blest om dette unike produktet på Eliaden, sier en engasjert markedssjef.

– Det er flere av produktene vi skal vise frem på Eliaden det blir første gang vi har med oss. Vi skal invitere mange til vår stand på forhånd og det er litt for å se hva det er interesse for også, sier daglig leder Werner Fuchs.

– Er det første gang dere er på en messe med så mange produkter og selskaper samtidig?

– Ja, det er det. Vi satser nå på Eliaden som lanseringsplattform for å få produktene ut i markedet. Mulighetene for markedsføring har haltet de siste årene på grunn av pandemien, så det er på tide for bransjen å se produktene og kjenne på dem igjen, forteller Thomas Binnie.

– Vi gleder oss veldig til Eliaden og endelig vise frem produktene etter pandemien! Ønsker nye og gamle kunder og potensielle samarbeidspartnere velkommen til oss i hall C.

Les mer på TINEX.no

Les mer om følgende emner:

×

Motta vårt nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta spennende nyheter.