I front med teknologisk utvikling i 100 år

I front med teknologisk utvikling i 100 år

Markedsdirektør Tom Erik Larsen og konsernsjef Terje Bratlie. Foto: Sørlie Media

Konsernet Malthe Winje, etablert allerede i 1922, har en lang historie innenfor teknologi. De feiret 100-årsdagen med deltagelse på Eliaden.

Selskapet har i mange år ligget i front når det kommer til teknologisk utvikling, og Team Eliaden har tatt en prat med konsernsjef Terje Bratlie og markedsdirektør Tom Erik Larsen om hva konsernet Malthe Winje gjør på Eliaden og litt om den 100 år lange historien deres.

Hvordan er det å bli hundre år?

– Selv om selskapet er 100 år gammelt, så har spesielt de siste 25 årene vært en spennende reise, hvor vi har gått fra å være et tradisjonelt trading-
selskap til et prosjektorientert selskap innen samfunnskritisk infrastruktur. Malthe Winje skal være et teknologiselskap. Vi har tatt mål av oss til å være i front når det gjelder ny teknologi, og vi skal tilby våre kunder mer enn tekniske løsninger, forteller konsernsjef Terje Bratlie.

– Malthe Winje har eksistert på markedet i 100 år og kan dermed vise til en lang, solid og god historie. Dette tror vi gir trygghet i markedet og ikke minst internt i Malthe Winje Gruppen. Vi har hele tiden evnet å fornye og tilpasse oss til de nye kravene til tekniske løsninger, som markedet krever. Erfaring og nytenking i kombinasjon skal sikre at Malthe Winje blir en leverandør å regne med i mange mange år fremover, fortsetter han.

Hva tenker dere det viktigste tema blir for bransjen fremover?

– Det viktigste for oss og bransjen generelt sett, tror vi blir å finne sin posisjon innen IoT verdenen og tjenestebaserte leveranser. Malthe Winje har vært et automasjons-selskap, men vi har en klar målsetning om å ta en større del av verdikjeden. Vi tror at bransjen vil foretrekke selskaper, som har stor domenekunnskap i tillegg til å kunne levere løsninger basert på ny teknologi («fra senor til sky»), forteller han.

For å få svar på hva som skjer på messen er det markedssjefen som vet best:

Hva satser dere på under årets messe?

– I år så har vi satset på å vise frem den nyere delen av produktporteføljen som omfatter de vi kaller “fra sensor til sky”. Det representerer det den nye 100-åringen har kommet opp med i samarbeide med gode partnere som Honeywell, ICONICS og Microsoft. Vi har invitert til noen mini-seminarer som gir noen smakebiter på hvert enkelt produktområde. Vi skulle gjerne hatt enda større interesse for dette selvfølgelig, men vi har truffet de riktige menneskene, avslutter markedsdirektøren.

Les mer om Malthe Winje.

×

Motta vårt nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta spennende nyheter.